måndag 17 november 2008

Sanslösa nyårsafton


Moa har ögoninflammation och är hemma från dagis idag. Sjuka barn är väll något som man alltid måste ha med i sina beräkningar när man planerar sina dagar, men visst krånglar det till en del saker när det inte riktigt blir som man tänkt sig.

Det är kallt ute idag och frosten ligger som ett vitt täcke över gräsmattorna. Liksom alla årstider är roliga i början så myser jag av det vita landskapet som glittrar i skenet av solen som börjat titta fram. Blir nog att jag tar med barnen ut en sväng nu på förmiddagen.

På eftermiddagen så ska jag till räddningstjänsten på möte. Representerar röda korset där, och kommunen, räddningstjänsten och polisen håller tillsammans med oss och vuxenvandrarna på att planera upp tolvslaget på nyår. Är rätt sanslöst egentligen. De har haft sådana problem med ungdomar som skjuter raketeter de tre senaste åren så det har varit tvungna att sammankalla till någon form av "krismöte" inför detta året. ca 600 ungdomar har befunnit sig på stan de senaste åren och raketer har avfyrats helt kontrollerat mot både folksamlingar och räddningstjänst så de har varit tvungna att åka ifrån platsen. De är livrädda för att någon ska komma till allvarlig skada eller till och med dö och de vill att vi i första hjälpen gruppen ska finnas tillhands på denna plats på nyårsafton. De har försökt att få oss som inte upplevt detta fenomen att förstå allvaret i detta och dragit jämförelsen att om detta hade varit någon annan dag om året än nyårsafton så hade de tagit hit nationella in sattsstyrkan för att det är en sådan allvarlig och okontrollerbar situation...

Tycker att det är helt sanslöst och jag vet inte vart jag fått tankarna om att alla är hemma på privatfester på nyårsafton ifrån. Hade faktiskt inte någon aning om att så många ungdomar befann sig på stan denna kväll! Jag börjar nog trots allt bli lite gammal och insnöad.

Jag och en tjej till har lovat att ställa upp men med strikta instruktioner om att vi kommer att befinna oss inomhus på ett café som finns där. Aldrig i livet att jag ställer mig som måltavla och riskerar livet bland 600 fyllon som inte har en aning om hur man hanterar raketer.

Vi får se vad som sägs på mötet idag. Ska ta med oss vår uniform för att räddningstjänsten vill bedöma hur lätt de börjar brinna. Pratas även om hjälm, skyddsglasögon, handskar osv...min spontana reaktion förra mötet var varför de inte tar dit millitären istället!

Melvin får följa med idag och Moa ska och fika med sin farmor. Blir säkert mysigt för henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar