måndag 10 november 2008

En blivande bruds ambivalenta tankar

Måndag idag. Hör liksom till att man ska stöna och sucka över det. Men när man ändå är hemma så har dagarna en förmåga att blandas ihop till en salig röra där måndag eller fredag inte spelar så stor roll. Dagarna fylls av innehåll oavsett vad det står för dag i almanackan Den stora skillnaden skulle möjligen ligga i att jag kan trycka i mig en massa godis utan att få dåligt samvete om det är helg.

Det här med vikt och kropp. Hur ska man tänka och känna egentligen. Står med ett ben på varje sida i denna diskussionen och känner mig oerhört ambivalent. När jag surfar runt inne på bröllopstorget.se så slås jag av alla inlägg som handlar just om att de ska gå ner i vikt. -5kg grupp, -50 kg grupp osv och allt detta för att de ska gifta sig? Jag frågar mig själv hur logiskt det är egentligen. Att gifta sig handlar ju om kärlek för den man är. Man har blivit friad till av någon anledning, och det borde vara för att man är innerligt älskad och omtyckt av någon. Denna dag om något så borde man ju älska sig själv precis som den man är för hela bröllopet är ju ett bevis på att man är fantastisk. Man kanske har levt ihop i fem, tio år och tyckt att man varit ok under den tiden. Bröllopet närmar sig och plötsligt så kommer kraven om den perfekta smala kroppen och slår ner som en ångestbomb hos de flesta hur smala de nu än må vara redan innan. Vart finns logiken i detta? För vem skull måste man gå ner 10kg för att bli en vacker brud? Och som någon ställde en fråga på samma sait- Bantar din man inför bröllopet?...nej, jag har svårt att tro det!

Jag är lyckligt lottad. Älskad av en underbar man som vill ha mig och älskar mig för den jag är. Men ändå så finns dessa tankar ändå här. På något sätt verkar bantning ha blivit en lika självklar planeringsdetalj som att köpa ringar och hyra klänning. Tycker att det är rätt sorgligt att det är så. När ska vi alla inse att vi är bra som vi är, och om vi nu väger lite för mycket så ska vi gå ner i vikt för att få möjligheten att leva lyckliga i alla våra dagar, snarare än för att kunna ha en mindre storlek på klänningen, och leva upp till schablomen om hur en vacker brud ska se ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar