måndag 1 januari 2018

Dagen då vi börjar om

Ett nytt år, en ny vecka, en ny dag. Visst är vi fantastiska på att börja om med våra liv vid dessa övergångar? Åtminstone är jag det. Jag börjar om nästan varje dag. Tänker att i morgon då ska jag göra ditten och sluta med datten. Ibland undrar jag om det hör till mänskligheten att vi fungerar så. Finns med sedan barnsben. Var så tydligt var gång jag fick ett nytt mattehäfte eller skrivbok, eller ny dagbok. Så noggranna siffror och bokstäver i den finaste handstil prydde de första sidorna. Sedan blev det till och från kaos igen. När det ändå var slarviga linjer som drogs utan linjan så spelade det inte längre någon roll. Var inte värt att anstränga sig längre för en del var ändå ful och boken förstörd. Att vänta ut det dåliga för en ny chans. En ny möjlighet att göra rätt. En ny bok. En ny dag, en måndag, ett nytt år.

Tänk vilka möjligheter som detta nyåret har i sitt sköte. Den uppfyller alla tre. Ny dag, måndag och nytt år. Kan det bli bättre? Vi kommer alla att lyckas fylla vår nya fina skrivbok med vackra bokstäver och raka linjer. Pånyttfödda möter vi det nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar