onsdag 22 april 2009

Bussen må vara miljövänlig, men...

Det här med bussar och kollektivtrafik. Miljövänligt må det vara men det är nog den ända vänlighet som finns inom bussväsendet här i stan i alla fall. Åker inte buss jätteofta men de få gånger som jag gör det så förstår jag plötsligt varför jag inte vill utsätta mina barn för den fara som det faktiskt innebär,. För barnvänligt är det inte för fem öre!

Här om veckan så åkte jag buss tillsammans med både Moa och Melvin. Vi hade varit i stadsparken och lekt och skulle ta oss hem. Busshållsplatsen där vi gick på är mitt i en jättebrant backe vilket innebär att det blir ett ordentligt ryck när bussen återigen börjar rulla. Jag klev på bussen med Moa i ena handen och med barnvagnen i den andra. Jag hinner varken spärra bromsen på vagnen eller få moa till en sittplats innan gubbjäveln (ursäkta ordvalet men han var verkligen det) rivstartar bussen och kör i väg. Så där står jag med en obromsad vagn och en balanserade treåring som är livrädd och inte vet vad hon ska göra. En snäll gammal dam kastar sig fram och tar tag i Moa och hjälper henne upp på ett säte.

Blir vansinnig bara jag tänker på det. Visst jag förstår att de har pressade tidtabeller att hålla, men har man så jävla bråttom att man inte ens har tid att vänta tills en treåring satt sig ner är det något allvarligt fel antingen på tidtabellen eller på den som kör!
(bilden är från http://www.jlt.se/)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar