fredag 20 mars 2009

När blev bloggandet en tävling?

Det här med att blogga och nå framgång. Visst finns väll lockelsen ibland när man lite avundsjukt läser i aftonbladet om Blondinbellas flera hundra tusen läsare om dagen. Kan läsa om tips på hur man ska få googel att älska det man skriver utifrån ett söksystems behov, att man ska skriva om aktuella artilklar i DN och expressen för att allt fler personer ska råka ramla in på min sida av misstag. Men jag vet inte om jag tror på att det är rätt sätt att få läsare. Jag vill ju skriva om det som är viktigt för mig just idag. Just nu. Berätta om saker som jag tror kan ge en liten gnutta mening i någon annans vardag. Ha ett budskap. Få vara jag. Om jag ska ta till mig sådana tips så kommer min blogg inte längre att vara äkta, utan en manipulerande text för sökmotorer och människor som av misstag ramlar förbi min väg. Jag vill att människor ska läsa det jag skriver för att det tillför dem något, och för att de verkligen vill det. Ibland känns det som om bloggande blivit mer en tävling om antal läsare än ett sätt att berätta en historia.

Moa är piggare idag. Natten har varit lugn. Febern hålls nere med hjälp av ipren. Att vara hemma med sjuka barn är väll så där måttligt roligt, men min fråga är ändå vilket som är tråkigast. Att ta hand om ett barn som verkligen är riktigt sjukt, eller ett barn på tillfrisknande som inte ätit på tre dygn och som tappar tålamodet var tredje sekund då orken ännu inte kommit i kapp viljan att göra saker? Klart att jag är glad för att Moa börjar må bättre. Men just nu skulle jag verkligen behöva lite lugn och ro för mina studier. *suck*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar