söndag 28 juni 2009

En hånad popikon är nu krönt till kung

Det här med kändisskap. Många drömmer, väldigt få når hela vägen till toppen. Några enstaka uppnår det som många kändisar inte ens kan drömma om. Att bli en världsstjärna. Jag frågar mig vad det är som lockar, vad det är som får oss människor att tro att det är det lyckan finns?

Att vara med i en dokussåpa kanske ger stjärnglans över en allmänt vanliga och trista vardag. Att få synas i tv, kanske bli beundrad. Bli någon som folk känner igen vare sig det är för att man gjort något beundransvärt eller för att man väckt människor avsky. Kändisfester med mingel, gratis sprit och VIP på Stockholms innekrogar. Ja, på något sätt så kan jag kanske förstå att det kan upplevas som ett lyft för en person. En bekräftelse på att man räknas. Men dessa människor kommer snart att bytas ut mot nya. De får en sekund i stjärnljuset för att sedan lämnas ifred. Tillbaka skickade med kanske en del roliga minnen i bagaget. Livet fortsätter...människan glömmer fort.


Men vad händer med de människor som ur ett medialt perspektiv faktiskt lyckas. Når toppen. Badar i pengar, lyx och glamour? Ja, vi har sett det många gånger. Sett hur världstärnor tillslut väljer döden framför livet. Droger tar över deras liv och medierna frossar i deras olycka. De bygger upp palats och låtsasvärldar där de försöker leva sitt liv ifred, medan fotograferna som fångvaktare ständigt ligger i buskarna. Cirkulerande helikoptrar ovanför det hem som för länge sedan blivit ett fängelse.




Michael Jackson ,visst var han en stjärna, men jag tror att det var länge sedan jag såg en enda tidning skriva något snällt eller positivt om honom, istället har de frosats i hans olycka Skandlarenas man som varit en guldgruva för alla tidningar världen över som velat sälja lösnummer lyfts nu till skyarna av de samma.


Jag tycker att det är falskt. De skriver om det som säljer. Inte fan bryr de sig om honom egentligen? Låt människorna vara ifred och leva sin liv som de själva vill. Bara för att en person har ett vist yrke så innebär det väll inte att den personen plötsligt är allmän egendom, eller?




En hånad popikon är nu död och krönt till kung.

Mitt budskap idag:

Gör människor till kungar medan de lever, när vi är döda blir vi ändå alla kungar och drottningar i himelriket!

1 kommentar:

  1. Helt sant. Alla skandaler ar plotsligt bortglomda.. Men jag maste erkanna att jag blev valdigt berord av att han dog. Hela hans liv har kants sa tragiskt..

    SvaraRadera