söndag 28 juni 2009

Glömde sitt barn- dog!

Tragiken får min värld att stanna när nyheten når mig. Varje sommar har man väll hört skräckhistorier om barn och hundar som vuxna lämnat i bilen när de skulle uträtta ett snabbt ärende. Historier som ofta fått lyckliga slut då allmänheten ingripigt, men även fall där de dött i värmen.

Dessa fall tycker jag är lätta att ta till mig och mina tankar är enbart dömande. Hur dum får man bli? Hur kan man lämna kvar sitt barn i bilen när man går iväg? Tänk om något händer? Tänk om någon tar bilen och försvinner med min älskade fastsatt där bak. Finns bara ett ord egentligen som beskriver detta. Idioti!

Alla vi som har barn vet hur vissa mornar är, och stressen hopar sig till orosmoln som gör ens synfält dimmigt då tiden rinner iväg i takt med att klockan tickar. Springa in med barnen på dagis för att med andan i halsen precis hinna till jobbet eller skolan i tid.

Pappan i Danmark som lämnade sitt stora barn på dagis men som av någon anledning glömde lämna sin lilla ettåring på dagiset. Att få ett telefonsamtal med frågan om vart ens barn är, och få den kalldusch av känslor som det måste ha inneburit när man kom på att man glömt barnet i bilen på parkeringen. Fallet är så tragisk och så hemsk att verkligheten inte ens borde få vara så grym mot någon människa.

Det som skrämmer mig med just det här fallet är att jag tror att det liv som många av oss lever idag mycket väl skulle kunna göra att vi också glömmer våra barn i bilen när de sitter där bak tyst sovande i baksätet. Det som aldrig någonsin fick hända hände denna pappa och jag har svårt att förstå hur han någonsin ska kunna klara av att leva med den skulden han för alltid måste bära. Att han faktiskt vållat sitt barns död på grund av att han glömde bort närvaron av sitt eget barn!
I det här fallet som dömer jag inte. Jag känner bara en oerhörd sorg för deras livsöden, och är tacksam för att vårt dagis ligger så nära vårt hem att jag aldrig någonsin kommer att kunna glömma Moa eller Melvin där på morgon hur stressig start på dagen vi än kommer att få i framtiden.

(Bilderna har inget med olyckan i danmark att göra)

3 kommentarer:

  1. usch usch vill inte ens tänka på hur varmet det blir i en bil!! Det händer ju varje år att barn eller djur dör i värmen, hoppas alla håller utkik på parkeringarna nu när det är så varmt!

    SvaraRadera
  2. hm...är ni säkra på att detta är sant? tycker historien har likheter med en vandringssägen..

    SvaraRadera
  3. Inte mitt jobb att värdera nyheterna på tv och media. Men de har skrivit om det.

    SvaraRadera