måndag 6 juni 2016

När rubrikerna landar i vardagsrummet

Graviditet och oändlig lycka. En förlossning som gick fel. En mamma som avlider på ett sjukhus i Sverige 2016. En rubrik.
Ett inslag på nyhetssändningarna som andra. Liv som rasar samman i olidlig smärtsamhet. En liten bäbis i famnen på sin pappa för alltid. Ett hej och ett smärtsamt hej då. Kan inte säga att jag vet hur det känns. Här i soffan långt bort får jag svårt att andas. Bara tanken är mer hisnande än vad kroppen orkar ta till sig. Med mitt lilla knyte i sjalen på bröstet och med en förlossning tätt intill i tiden är jag tacksam. En vän för långt borta för en kram bär jag med mig i mina tankar. Sänder en bön upp till himlen i hopp om att det finns någon där som lyssnar. Som ger dem kraft att orka fortsätta andas. Rubriker i tidningar och ihopklippta nyhetsinslag kommer och går utan att stanna. Lämnar oss oberörda i tron om att det bara händer andra. Idag landade nyheten i mitt vardagsrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar