fredag 30 maj 2014

När stadsborna kom till landet



 Att se lyckan i barnens ögon när de för en dag fick komma ut på landet är obeskrivlig. Det är så lätt att boka in den ena nöjesparken efter den andra. Att fylla det kommande sommarlovet med Pippifigurer, berg- och dalbanor, utlandssemestrar och banklån för att ge sina barn den totala semesterupplevelsen. I går insåg jag att sommarlyckan finns så nära inpå knuten. Att få plocka ägg, mata kreatur och få ha en hund vid sin sida fyllde barnen med en glädje som jag nog förr aldrig skådat. Att få sitta på flaket efter en fyrhjuling och skumpa runt, mata hönsen och faktiskt våga sig fram och klappa djur som de knappt aldrig förut sett fick dem att se en annan del av livet. Vi vill alla ge våra barn det bästa och tror kanske många gånger att lycka förutsätter pengar.



Moa plockar ägg för första gången. 
Flera av äggen är fortfarande varma.


Undrar om hon ska våga sig fram...


Melvin matar fåren. Bakom sin mamma gömmer sig en liten Otto 
som bara är en vecka gammal.


Moa vågade sig fram tillslut och fick nya vänner.


Lycka att ha en vän!


En ko eller nått...


Barnen önskade att det gick att köpa åkband till denna attraktionen!


En kompiskram med Felix framåt eftermiddagen.


I denna stund förstår jag hur fel jag haft. Barnen längtar tillbaka. Drömmer om ett liv på en lantgård. Sol, en ko på bete, och en eftermiddagslur i en gammal hamock i en syrenkantad trädgård fyller min stressade mammakropp medsommarfrid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar