fredag 24 oktober 2008

Underbara dagis- Får man säga så?

Tänkt vad tiden går fort. Min lilla bebis är snart ingen bebis längre och det ger mig lite ångest faktiskt. Jag hinner liksom inte med. Tyckte att det var igår som jag kom hem med det lilla knytet och nu har till och med en liten tand som han kan hugga sin mamma i bröstvårtan med!

Underbara dagis! Vågar man säga så? Ja, kanske när alla politiskt korrekta föräldrar inte lyssnar. De som annser sig vara lite finare och bättre än oss andra som är hemska nog att lämna bort våra barn!

Det är ett hett ämne det här med hur vida man ska ha sina barn på dagis eller inte när man är föräldraledig med ett annat barn. Jag är av den uppfattningen att man ska vara oerhört tacksam för den hjälpen men faktiskt kan få ifrån samhället. Att ha barn är underbart men att inbilla sig att det inte är jobbigt eller krävande den ljuger för sig själv. Jag resonerar som så, att jag är en betydligt bättre mamma om jag är ut vilad och får avlastning några timmar om dagen än om jag och Moa skulle tillbringa all vår tid tillsammans. Dessutom så är ju lille Melvin också en liten person som också behöver få uppmärksamhet, och jag är glad att kunna ge honom det.

Att det skulle vara synd om barn som går på dagis känns som ett löjligt resonemang. Så pedagogiska och duktiga som personalen är på vårt dagis, har jag inget tid i världen till att vara. Hon lär sig massor av saker. De har matematik i skogen. Går på utflykter, pysslar och skojjar med andra barn. Vilken småbarns förälder som är hemma med fler barn gör det i samma utsträckning? Dessutom så ger dig mig tid att tvätta och städa, gå på apoteket, handla mat osv...skulle Moa må bättre av släpas runt på sånt, än att vara på dagis? Jag har svårt att se det!Moa är fortfarande på dagis så jag njuter i fullo av det.

Jag är nöjd och glad med att få ha Moa på dagis 20 timmar i veckan och Moa lyser ofta som en sol när jag lämnar henne där. Det gör oss alla gott. Inte minst henne! Så oavsett vad du annser om det. Behåll det för dig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar