lördag 3 januari 2015

I väntan på sommardagg

Så var snart den här julen över. En röd dag väntar sedan är vardagen vårt liv igen. Visst har det varit skönt med ledighet, med tid för familjen. Att få vara. Släppa jobbet för en stund. Visst har det varit härligt att se glittrande ögon när tomten tillslut kom och vitlade barnens värld, pudrade deras drömmar och inspirerade till utelek. Nu ligger backen återigen grön och kal. Blåsten viner genom de vårlängtande grenarna. Jag kan ibland känna vårluften nalkas, även fast jag vet att det än är lång tid kvar. Knoppar i rabatterna och en son som vill gå ut utan jacka. Cyklar och fotbollar som liksom jag längtar efter en stundande sommar. Julen är snart över för den här gången. De visa säger myndigt att nu går vi mot ljusare tider. Ute ligger mörkret fortfarande tätt över gården. Barnens längtan efter snön kvarblir i luften jag andas. En lite tomte plockas varsamt ner i en låda för vila framöver. Jag ler i tacksamhet. Jag vet, en morgon kvittrar fågelsång igen och sommardagg smeker mina fötter. Tålamod min vän...tålamod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar